U bent hier
Edegem zet in op topkwaliteit in ouderenzorg: vernieuwing van visie en infrastructuur

Edegem zet in op topkwaliteit in ouderenzorg: vernieuwing van visie en infrastructuur
Edegem wil toonaangevend blijven op het vlak van ouderenzorg en zet daarom volop in op zowel inhoudelijke als infrastructurele vernieuwingen binnen het woonzorgnetwerk. Onder leiding van schepen Brigitte Vermeulen-Goris, bevoegd voor onder andere ouderenbeleid en voorzitter van het woonzorgnetwerk Edegem, worden er belangrijke stappen gezet om de best mogelijke zorg en ondersteuning te bieden aan senioren. Ouderenzorg is voor haar een echte passie, en dat uit zich in haar gedreven inzet voor zowel het woonzorgnetwerk als de ouderenraad.
Een sterk woonzorgnetwerk als fundament
Het woonzorgnetwerk in Edegem bestaat uit drie pijlers: thuiszorg, dienstencentrum Den Appel en woonzorgcentrum Immaculata. Deze drie componenten werken nauw samen om een breed zorgaanbod te voorzien voor senioren, zowel binnen als buiten het woonzorgcentrum.
De thuiszorg biedt via het ouderenloket ondersteuning aan mensen die zelfstandig willen blijven wonen. Dit varieert van gezinszorg (met jaarlijks zo’n 32.000 uur hulp) tot een beperkte poetsdienst en samenwerking met "Diensten aan Huis", die via dienstencheques werken. Daarnaast is er de Minder Mobielen Centrale (MMC), die vervoer voorziet voor financieel minder sterke en minder mobiele senioren. Dit vervoer wordt volledig verzorgd door vrijwilligers.
Het dienstencentrum Den Appel is een ontmoetingsplek voor senioren die niet in het woonzorgcentrum wonen. Hier kunnen ze terecht voor dagelijks vers bereide maaltijden en een gevarieerd aanbod aan activiteiten, zoals bingo, yoga en lezingen. Belangrijk is dat de gebruikers via de dienstencentrumraad inspraak hebben in het beleid en de werking van het centrum, zodat het centrum blijft inspelen op hun noden en wensen.
Nieuwe visie en kernwaarden voor een toekomstgerichte zorg
Om de kwaliteit van zorg en dienstverlening naar een nog hoger niveau te tillen, heeft het woonzorgnetwerk recent een diepgaande herdefiniëring van zijn visie, missie en kernwaarden doorgevoerd. Dit proces werd gedragen door de volledige organisatie: 240 personeelsleden werkten in groepjes van 50 samen om te bepalen waar het woonzorgnetwerk voor staat en naartoe wil. Dit resulteerde in vier kernwaarden, die als leidraad dienen voor de toekomst. “We willen absoluut het neusje van de zalm blijven op vlak van ouderenzorg,” benadrukt schepen Brigitte Vermeulen-Goris.
Deze oefening werd nodig geacht omdat, na een periode van sterke groei onder de vorige directeur Miriam Claus, het elan enigszins begon te stagneren. Wisselingen in het directieteam en een bredere trend van in- en uitstroom binnen de zorgsector maakten het noodzakelijk om opnieuw iedereen op één lijn te krijgen. De vernieuwde visie en kernwaarden moeten ervoor zorgen dat Edegem zijn leidende positie in ouderenzorg kan behouden en versterken. Het is een innovatieve en toekomstgerichte aanpak om opnieuw een dynamische en vooruitstrevende zorgomgeving te creëren.
Naast de personeelsleden worden ook de vrijwilligers nauw betrokken bij dit proces. Zij spelen een cruciale rol in het woonzorgnetwerk en hebben zelf gevraagd om deel uit te maken van de herdefiniëring. “Onze vrijwilligers zetten zich met hart en ziel in. Dankzij hen kunnen we altijd dat ietsje meer doen voor onze senioren,” aldus schepen Vermeulen-Goris.
Een grootschalige investering in infrastructuur
Naast de inhoudelijke vernieuwing investeert Edegem ook fors in de fysieke infrastructuur van het woonzorgcentrum. De grootste investering in jaren – en mogelijk zelfs in de geschiedenis van de gemeente – is de volledige vernieuwing van de achtervleugel van woonzorgcentrum Immaculata.
Momenteel beschikt het woonzorgcentrum over 190 bedden, waarvan 10 voor kortverblijf. De achtervleugel, waarin zich 100 van deze bedden bevinden, dateert uit 1994 en wordt volledig hernieuwd. Dit grootschalige project zal tussen anderhalf en twee jaar in beslag nemen. “Eind 2025 hopen we de eerste schup in de grond te zetten,” zegt schepen Vermeulen-Goris. De precieze aanpak, inclusief de keuze voor een aanbesteding en de fasering van de werken, wordt nog bepaald.
Een andere belangrijke vernieuwing is de herlocatie van dienstencentrum Den Appel naar het gelijkvloers, zodat het centrum beter toegankelijk wordt en een directe connectie met de tuin krijgt. Dit maakt het mogelijk om een terras te voorzien, wat bijdraagt aan een aangenamere omgeving voor de bezoekers.
Een ambitieuze toekomst voor ouderenzorg in Edegem
Met zowel de herdefiniëring van de visie als de grote infrastructurele investeringen toont Edegem aan dat het ouderenzorg niet alleen als een prioriteit ziet, maar ook als een domein waarin het wil excelleren. Dankzij de inspanningen van bestuur, personeel en vrijwilligers wil het woonzorgnetwerk niet alleen blijven voldoen aan de huidige normen, maar de lat steeds hoger leggen. "In Edegem trekken we allemaal aan hetzelfde zeel om onze senioren de allerbeste zorg en ondersteuning te bieden.” Besluit schepen Vermeulen-Goris. “Dit innovatieve beleid maakt ons een voortrekker in ouderenzorg."
